Resultaten naamsbekendheidsonderzoek 2020

Vensters Icon_App Mijn Scholen op de kaart.png

In februari 2020 is een naamsbekendheidsonderzoek voor scholenopdekaart.nl uitgevoerd. Daarin is onder andere gevraagd welke bronnen oriënterende ouders gebruiken om informatie over een middelbare school te verzamelen. Vrijwel alle ouders noemen hier een open dag of informatieavond. 16% van de ouders gaf aan websites met een overzicht van scholen of andere vergelijkingssites te gebruiken, dit was in 2017 28% en in 2018 23%. In onderstaande grafiek is te zien hoeveel procent van de ouders aangeeft een bepaalde informatiebron te gebruiken.

Informatiebronnen.jpg

In bovenstaande grafiek zijn de percentages van dit bezoekersonderzoek vergeleken met die uit voorgaande jaren. Let op: er is in 2017 en 2018 gebruikgemaakt van een ander onderzoekspanel* (met een andere methode en spreiding over Nederland) én een andere definitie van oriënteerders**. De vraagstelling komt in de onderzoeken (vrij)wel overeen. De percentages zijn dus niet 1-op-1 te vergelijken, maar ze geven wel een indicatie.

Geholpen naamsbekendheid

Ook is gevraagd welke websites oriënterende ouders kennen om scholen te vergelijken. Dit noemt men de geholpen naamsbekendheid (‘geholpen’, omdat uit een lijst met websites gekozen kan worden). De naamsbekendheid van scholenopdekaart.nl was in 2017 20% en in 2018 18%. Daar zitten we dit jaar met 19% dus precies tussenin. In onderstaande grafiek is te zien hoeveel procent van de ouders aangeeft een bepaalde website te kennen.

Aan de mensen die hebben aangegeven scholenopdekaart.nl op zijn minst van naam te kennen, is gevraagd hoe ze bekend zijn geraakt. 28% van de ouders geeft aan dat ze de website hebben gevonden via online zoeken (in 2018: 49%, in 2017 was online zoeken niet meegenomen als antwoordcategorie). Een kwart (in 2018: 17%, 2017: 32%) geeft aan dat ze de website kennen via een medewerker van de basisschool van hun kind, waarschijnlijk de leerkracht van groep 7 of 8. In onderstaande grafiek is te zien hoe ze de website kennen.

Met een landelijke campagne van 4 t/m 17 januari 2021 proberen we de naamsbekendheid te verhogen. Om dit voor elkaar te krijgen, herhalen we de radiospot op Qmusic en hangen we posters in abri’s in Den Haag, Nijmegen, Tilburg en Amersfoort.

=====================================

*. In 2017 en 2018 het Research Panel van MWM2 en in 2020 het LISS panel van CentERdata.
**. In 2017 en 2018 zijn dit ‘ouders die een of meer kind(eren) hebben die in september van dat jaar naar de middelbare school gaan én die zich in de aanloop hierop het afgelopen jaar georiënteerd hebben op een middelbare school’. In 2020 zijn dit ‘ouders die zich het afgelopen jaar actief georiënteerd hebben op een middelbare school voor hun kind(eren) of aangeven dit nog te gaan doen’.