Scholen op de kaart is een belangrijk en krachtig instrument

We spreken Bart Ruijters, analist bij de inspectie. Hij vertelt over het voorbereiden van een inspectiebezoek en welke informatie hij daarbij gebruikt van scholenopdekaart.nl. Hij eindigt met enkele tips voor Vensters-gebruikers bij het vullen van de indicatoren en het schrijven van toelichtingen.

Scholen op de kaart is voor mij een belangrijk en krachtig instrument waarmee scholen en schoolbesturen zich kunnen verantwoorden naar en presenteren aan ouders en andere actoren. Het is er dus voor verantwoording én dialoog.

Vul Scholen op de kaart vooral, omdat je wilt
dat ouders betrouwbare informatie vinden.

De uitdaging voor scholen is om dit verantwoordingsinstrument goed te vullen. Dat kost tijd en energie. Zorg ervoor dat jouw school duidelijk omschrijft welke zaken voor jullie belangrijk zijn. Vul Scholen op de kaart niet alleen met informatie om je te verantwoorden, maar vooral omdat je wilt dat ouders betrouwbare informatie vinden.

Inspectie - 11.jpg

Voorbereiding inspectiebezoek

We komen iedere vier jaar bij elk schoolbestuur en dan doen we onderzoek op een aantal scholen van dat bestuur. Besturen zijn eindverantwoordelijk voor het onderwijs. Zij moeten de onderwijskwaliteit bewaken en zich daarover verantwoorden. Daarom lees ik ter voorbereiding op een bezoek aan een schoolbestuur het jaarverslag en bekijk ik de website van het bestuur en van de scholen waar ik langs ga.

Daarnaast kijk ik op scholenopdekaart.nl bij de scholen altijd naar de volgende drie aspecten:
1. mate van volledigheid: zijn de indicatoren goed gevuld?
2. actualiteit: wordt de informatie goed bijgehouden?
3. toelichtingen: wordt er relevante informatie toegevoegd?

Onderzoek op school

Op scholenopdekaart.nl lees ik de toelichtingen en bestudeer ik de afwijkingen van de gemiddelden bij de indicatoren Tevredenheid leerlingen, Tevredenheid ouders, Schoolklimaat en veiligheid (per 1 september 2020: Sfeer en veiligheid, deze indicator wordt op een later moment toegevoegd aan de vernieuwde site) en Bevoegd gegeven lessen. Uit de verzamelde informatie komt een bepaald beeld naar voren. Dat beeld toets ik door onderzoek te doen op de school zelf.

Soms ontbreken toelichtingen of zijn ze verouderd;
dat is jammer en een gemiste kans.

Als bepaalde indicatoren niet goed gevuld zijn, dan vraag ik tijdens een schoolbezoek meestal waarom dat zo is. Ik stel in mijn analyse ook altijd vragen over indicatoren die onder het landelijk gemiddelde scoren, zodat de inspecteur die kan bespreken tijdens het onderzoek.

Hoe we toezicht houden en waar we op letten, is vastgelegd in het zogeheten Onderzoekskader 2017 voor het toezicht op het voortgezet onderwijs. Overigens zijn we bezig het onderzoekskader te vernieuwen, dit bijgestelde onderzoekskader gebruiken we vanaf augustus 2021 .

Sfeer en veiligheid

De schoolleiding en leraren moeten zorgen voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de schooldag. In het onderzoekskader is vastgelegd dat scholen jaarlijks de veiligheidsbeleving en het welbevinden van hun leerlingen moeten onderzoeken. Ik kijk daarom altijd of dit gemeten wordt en wat de school ermee doet. Het is wettelijk verplicht om de gegevens uit de Monitoring Sociale Veiligheid (MSV) bij de inspectie aan te leveren. Daarnaast vinden wij het fijn als die gegevens ook via Vensters voor leerlingen en ouders inzichtelijk worden.

We vinden het fijn als die gegevens ook via Vensters voor leerlingen en ouders inzichtelijk worden.

Op scholenopdekaart.nl kunnen scholen bij de indicator Schoolklimaat en veiligheid (per 1 september 2020: Sfeer en veiligheid) het veiligheidsbeleid uploaden, het anti-pestprogramma aangeven en de anti-pestcoördinator en/of vertrouwenspersoon toevoegen. Ik zie dat hier bij enkele scholen nog wel verbetering mogelijk is.

Inspectie - 19.jpg

Soms wordt bij het veiligheidsbeleid alleen het anti-pestprogramma geplaatst. Maar scholen moeten een veiligheidsbeleid (in een schoolplan of een ander document) hebben, dat staat niet voor niets in het Onderzoekskader. In het veiligheidsbeleid staat omschreven hoe incidenten worden voorkomen, afgehandeld, geregistreerd en geëvalueerd. De school moet volgens het Onderzoekskader een aanspreekpunt hebben als het gaat om pesten. Dit is echter niet bij alle scholen terug te vinden op scholenopdekaart.nl.

 
Inspectie - Bart Ruijters.jpg

Bart Ruijters

Analist Voortgezet Onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs

stuur een e-mail
bezoek de website